De C3 Hybrid Air rijdt op lucht


De C3 Hybrid Air rijdt op lucht

Het eerste nieuws over een nieuwe hybridetechnologie kwam eind januari al naar buiten. Vandaag pakt Citroën groots uit met een persbericht over Hybrid Air. Op de autosalon van Genève zal de Citroën C3 Hybrid Air zeker veel bekijks trekken. Daarvoor gaat niet alleen het fraaie, opengewerkte studiemodel zorgen, maar ook het opzienbarend lage verbruik van 2.9 liter per 100km.

Wanneer een bedrijf nieuwe logo’s en slogans presenteert, drukken die meestal meer een wens uit dan dat ze een beschrijving van de toestand bieden. Zo ook Citroën met haar “créative technologie”; wat moest je ermee? Vandaag wordt dat duidelijk: de ‘Hybrid Air’-technologie wordt uitgebreid in een persbericht voorgesteld.

Hybrid Air staat voor de combinatie van een interne verbrandingsmotor met een door luchtdruk gevoede hydraulische motor. Rijden op lucht wordt nu werkelijkheid. Dit is een enorme stap voorwaarts ten opzichte van een e-hybride. Het achterwege laten van een batterijenpakket bespaart ruimte, gewicht, aanschafwaarde en recyclagekosten! De prestaties zijn haast niet te geloven. Ingebouwd in een Citroën C3 VTi 82 beloopt het brandstofverbruik in de Europese testcyclus 2.9 liter per 100 km en blijft de uitstoot beperkt tot 69 gram CO2 per km. In het stadsverkeer komt deze hybride C3 met 45% minder brandstof toe dan een C3 met alleen de VTi 82 verbrandingsmotor.

Hybrid Air heeft al een lange geschiedenis. De grootste doorbraak in de automobiele toepassing van hydrauliek was de verschijning van de DS in 1955. In de DS zorgde de hydrauliek niet alleen voor vering, maar ook voor stuur- en rembekrachtiging, en voor de semi-automatische koppeling. Al in 1958 ontwikkelde Citroën een 2CV waarin de verbrandingsmotor door perslucht en hydrauliek werd ondersteund. In die tijd was er echter nog te weinig belangstelling voor en ontbraken de technieken om het systeem serierijp te maken. Hieruit wordt wel duidelijk dat Hybrid Air niet zomaar uit de lucht komt vallen. Het is een technologie die Citroën in de genen zit! Deze claim wordt gestaafd door de 80 patenten die PSA bij de gezamenlijke ontwikkeling met Bosch op zijn naam geschreven heeft.

Gezien het gewicht, de ruimte en de prestaties van het systeem, is Hybrid Air in zijn huidige ontwikkelingsfase vooral geschikt voor compacte auto’s en kleine middenklassers. Ook kleine bestelvoertuigen kunnen ervan profiteren. In het C3-studiemodel zijn de verbrandingsmotor en de luchtaandrijving gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met continu variabele transmissie. De electronica van het systeem laat de gebruiker kiezen uit drie modi. In de luchtmodus is de verbrandingsmotor buiten gebruik. De energieterugwinning tijdens vertragen en remmen is zo efficient dat de luchtmodus op 60 tot 80% van alle stadskilometers gebruikt kan worden. De benzinemodus is bedoeld voor ritten buiten de bebouwde kom. Natuurlijk wordt ook in deze modus tijdens vertragen en remmen de hydrauliekpomp aangedreven om energie in de vorm van luchtdruk op te slaan. In de combinatiemodus helpt de hydrauliekmotor de verbrandingsmotor. Zo komen niet alleen extra paardekrachten beschikbaar, maar vooral extra draaimoment dat bij optrekken en versnellen van pas komt.

Op de autosalon van Genève zal een vergaand opengewerkte C3 Hybrid Air getoond worden. Michelin mag delen in alle aandacht, omdat het model op nieuwe banden staat. De speciale maat van 165/50 R16 zorgt voor minder rolweerstand, geluid en gewicht. Zo worden bijna 0,2 liter per 100 km bespaard. Speciale kleuren en materialen zorgen voor aanvullende showeffecten. Wil je de Citroën C3 Hybrid Air zelf zien, dan kun je van 7 tot en met 17 maart terecht op de 83e Salon International de l’Automobile in Palexpo te Genève. Om de voorpret te verhogen, kun je nu al dit filmpje kijken. Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.

bron: persbericht Citroën, redactie: RensKorevaar

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook