SOS! De noodgarage op de ICCCR


SOS! De noodgarage op de ICCCR

Ben je helemaal uit Polen of Spanje naar de 16e ICCCR gereden en dan wil je Citroën niet meer van de camping af: SOS! De Wegenwacht-Eend rukt uit en in de noodgarage van DS-TT worden de mouwen opgestroopt. Egbert vertelt over deze grote logistieke operatie.

Op de inhoudelijke startbijeenkomst van de ICCCR in oktober 2014 bood ik spontaan aan om een noodgarage op te zetten. Of er budget vanuit de ICCCR zou komen, was onduidelijk. Daarom besloot ik direct dat het zonder budget moest. Snel kwam ik erachter dat echte bruggen vanwege de benodigde vergunningen onmogelijk zouden zijn, maar zogenaamde poetsbruggen konden wel. De firma ADMT.nl wilde als promotie drie van zulke bruggen ter beschikking stellen.

Ook de onderdelenvoorziening leek lastig, maar gelukkig bleek de firma Ruygrok in Abbenes bereid om drie maal een levering te doen. Brezan in Dieren wilde ook meewerken en zelfs op zondag leveren. Uiteindelijk bleken de meeste onderdelen bij handelaren op het terrein te vinden te zijn.
Bandenbedrijf Van Essen uit Eerbeek wilde de twee werkdagen van de ICCCR naast de noodgarage komen staan.

Met de hulp van Henk “Wegenwacht Eend” was de samenwerking met de ANWB Wegenwacht snel beklonken. Peter Pronkhorst van Technocar Schoonhoven voegde zich ook snel bij het organisatiecomité.

Citroën Nederland gaf aan dat wij geen moderne Citroëns met CAN-bus konden doen. De Van Hunnik Autogroep zegde een erkende reparateur voor alle vier de dagen toe en er kwam een absolute topmonteur! Michiel moest maar één C6 repareren, maar sleutelde voortdurend enthousiast mee aan oudere modellen, inclusief de Traction Avant.

Het vinden van goede monteurs ging vlot. Uiteraard deed de hele ploeg van DS-TT mee. Verder vonden wij via Citroën-Forum.nl en via Facebook snel een forse ploeg enthousiaste monteurs. Bij nadere kennismaking bleken er zelfs veel garagisten bij te zijn. Citrest uit Sappemeer kwam een dag met twee man. Ideé-André-DS uit Nieuw en St-Joosland kwam een halve dag met wel acht mensen en er heeft zelfs een garagist uit Californië meegeholpen: Lon Price. Ook Johan Oldenhage uit Nieuw-Vennep kwam meerdere keren per dag langs om adviezen te geven.

In totaal zijn 83 auto’s geholpen. De Wegenwacht is 15 keer uitgerukt. De overige reparaties zijn in de noodgarage gedaan. De top 3 van meest geholpen auto’s is: 19 TA, 11 ID/DS, 11 2CV. De oudste wagen was een C4G Torpedo uit 1932 uit Duitsland, waarvan we de bougies vervangen hebben.

Al voor de officiële opening hebben we op woensdag de remmen van een bus van een vrijwilliger gerepareerd. Deze bus was onmisbaar voor de opbouw van het evenement. De chauffeur was zo druk dat er geen tijd was om de onderdelen af te rekenen. De grap was al snel dat onze eerste klant ook onze eerste wanbetaler was, maar dat is later uiteraard helemaal goedgekomen.

Donderdag was slap en we waren blij als er een klant kwam, dus toen namen wij alles aan. Vrijdag kwam de klapper: het was een komen en gaan van auto’s en wij konden het echt maar net aan. Om 20 uur verlieten wij tevreden en vermoeid de garage. We hadden alle auto’s gemaakt!

Bezorgd gingen wij de nacht in, maar zaterdag was het alweer rustiger en zondag nog rustiger. Een topper was de TA met versleten rubberen bevestigingsbussen van de starterkrans. Veel te veel werk, maar toen de eigenaar wit wegtrok bij het idee van repatriëring naar Frankrijk (hij was daar niet voor verzekerd), wist Yuri ons over te halen de klus toch te doen. Yuri is met nog een monteur vijf uur bezig geweest: klus geklaard!

Wat is er niet gelukt? Een Pool had een paar jaar geleden DOT-remvloeistof bij de LHM gedaan en nu deden zijn remmen niets meer. Wij verwezen hem door naar een van onze netwerkgarages, maar dat werd hem te duur. Ze waren met een groep uit Polen gekomen en hadden een auto-ambulance mee, dus zo was ook dat probleem weer opgelost. Een kapotte ruit van een 2CV is een eitje, zou je zeggen. Bij de montage sprong de nieuwe ruit en sloeg de faalangst toe. Johan Kuijn van garage Ruimzicht heeft toen de volgende ruit gemonteerd. Er was ook een TA uit Finland, waarvan al na 2.000 km het druklager kapotgelopen was. Dat was ons een te grote klus. De eigenaar heeft toen met wat hulp en gereedschap van ons de reparatie zelf op de parkeerplaats van de noodgarage gedaan.

Gaat dat dan allemaal vanzelf? Nee! Gelukkig is Gertrude zo vasthoudend geweest om vooraf aan te geven dat de monteurs eten en drinken moesten krijgen, omdat ze daar zelf geen tijd voor zouden hebben. Gertrude bedacht ook een aanmeldpunt met een sluitende logistiek van werkopdrachten en roosters: hulde aan Gertrude!

Nu is het weer voorbij en zijn we zelfs al weer uitgerust. Wij van DS-TT willen graag alle vrijwilligers, partnerbedrijven, medeorganisatoren en het bestuur van de 16e ICCCR bedanken voor het mogelijk maken van deze noodgarage. Wij hebben best zin om in 2020 in Polen weer aan de slag te gaan! Jullie reacties lezen we graag hier.

tekst: Egbert, foto’s: par eXeMple! en het team van DS-TT

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook