Citroensap: alles wat niemand weet over Citroën?


Citroensap: alles wat niemand weet over Citroën?

Piet Paulusma heeft het woord "Elfstedentocht" alweer hardop gebezigd en de ijsverenigingen zijn druk doende met het laten onderlopen van hun velden. Kortom: de winter komt. En bij een winter in Nederland hoort... kwast! En daarvoor hebben we Citroensap nodig! De nieuwe uitgave van Citrovisie komt dus keurig op tijd om perfect op het winterseizoen aan te sluiten.

Met de nieuwe uitgave van Citrovisie vaart de uitgeverij van standaardwerken over onder andere de BX, CX en XM een andere koers dan anders. Het boek gaat minder de diepte in en laat zich gemakkelijker lezen dan zijn voorgangers. Licht verteerbare kost, maar wel voedzaam, want er is in de bakken met diverse feiten en feitjes rond en over Citroën meer dan genoeg materiaal te vinden om de lezer te boeien. De lichte verteerbaarheid is voor een werk uit de stal van Citrovisie wel even wennen, maar het boek biedt met een veelheid aan wetenswaardigheden een prachtige toegang tot echte, diepgaande citrofilie.

Daartoe behandelt Citroensap een aantal samenwerkingsverbanden van Citroën met andere autofabrikanten, PR en reclamewerk van, met en over Citroën (kijk maar eens hoe vaak er een Citroën voorkomt in reclame voor iets dat misschien niet eens met auto’s te maken heeft!) en, altijd enorm fascinerend, een aantal ‘what-if’ modellen die het uiteindelijk niet geworden zijn en waarom dan niet. Hoewel de onderwerpen per stuk minder uitputtend beschreven worden dan we van Citrovisie gewend zijn, levert het als geheel wel een interessante studie op van het merk Citroën en haar plaats in de (auto)wereld. Wat met het oog op lange winteravonden misschien nog wel interessanter is, is dat Citroensap heel veel prachtige feiten en weetjes in het licht zet die je nieuwsgierig maken: je wordt als het ware uitgenodigd om op onderzoek te gaan naar specifieke onderwerpen die aan bod komen. Onderwerpen die je zelf misschien niet eens als zodanig had herkend.

Anders dan anders is het doel van deze uitgave dan ook niet om alle onderwerpen helemaal uit te spitten. Een prettige leesbaarheid en een fraai gepresenteerde, vaak fascinerende beeldselectie maken van Citroensap een boek dat het merk Citroën prettig uitlicht voor mensen die er niet al alle ins en outs van kennen, maar het boek biedt ondertussen ook inzichten in onderwerpen waar de meer doorgewinterde Citroënist allang alles van denkt te weten.

Kortom, voor wie kennis wil maken met het merk is Citroensap een ideale uitgave. Voor iedereen die ervan houdt om zijn nieuwsgierigheid te laten prikkelen is er iets te vinden in Citroensap om op voort te borduren. Inspiratie misschien, die later terug te vinden is in een klassiek Citrovisie standaardwerk?

Citroensap van Thijs van der Zanden is een uitgave van Citrovisie en is te bestellen via deze webpagina. Het boek telt 128 full-color pagina’s en kost €15,95.

Reageren op dit artikel? Dat kan hier!

Tekst: Penny Lane, afbeeldingen: Citrovisie

© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook