Portret van een technisch genie, Paul Magès


Portret van een technisch genie, Paul Magès

Als we namen horen zoals Pierre Boulanger, Andre Citroën zelf of Robert Opron, dan weet iedereen die een beetje liefde voor Het Merk heeft wie ze zijn en wat hun invloed was. Maar de meeste bekende Citroën uitvinding, de ‘hydraulique’, wie heeft dat eigenlijk uitgevonden? Inderdaad, Paul Magès. Geen rekenkundig genie, maar een doener, altijd blijven proberen, want het moet en zal werken! Toch?

In 1936 wordt hij als 17-jarige aangenomen als technisch tekenaar bij Citroën. Nadat hij wat op verschillende afdelingen heeft gewerkt, wordt hij opgemerkt door Pierre Boulanger, die in Magès onmiddellijk een oorspronkelijke denker herkent. Op dat moment zitten ze bij Citroën met hun handen in het haar met de 2cv waar nog een boel problemen zijn met de remmen en jawel, de vering.
Men heeft in die tijd het probleem dat een zachte vering een slecht weggedrag vertoont bij hoge snelheden, maar een starre vering dan weer oncomfortabel is. Hij begint te denken, als de vering nu eens geen constante was, maar variabel? Harder bij hoge snelheden en zachter bij lagere snelheden.

Direct begint hij met hydrauliek te experimenteren op bestaande modellen, echter er is nog n groot probleem: de fabriek moet alles zelf maken. Veerbollen bestaan niet, hoogteregelaars evenmin en ga zo maar door. Welke druk moet er op het systeem, hoe moet die druk gemaakt worden?  Gelukkig vinden ze veel onderdelen terug uit de vliegtuigbouw, daar werkt men al met bepaalde ventielen voor sturingen. Ze zijn op weg, en proberen jaren aan een stuk, dag na dag.

Na jaren van zoeken achter geschikte materialen, membranen, olie en lekvrije leidingen beginnen de eerste echte testritten, Tractions maar ook 2cv?s en zelf H- types worden ermee uitgerust. En meestal moet er tijdens elke testrit wel een breuk, lek of ander probleem hersteld worden. Pierre Boulanger is ehter danig onder de indruk van het resultaat dat ?le professeur’ mag verder ontwikkelen.
Het is uiteindelijk met de overname door Michelin en de ontwikkeling van de VGD (de latere DS) dat Magès groen licht krijgt om alle noviteiten samen te brengen in een nieuwe auto. Het eerst wordt de hydraulische vering in 1954 voorgesteld op de achteras van de Traction, een jaar later staat de DS te pronken op het Salon van Parijs.

Men heeft veel meer kunnen doen met het hydraulische circuit dan aanvankelijk gedacht: remmen, vering, constante rijhoogte, schakelen. Het was in die tijd een warboel van leidingen, schuifjes en bollen, waar Magès en zijn team jaren aan gewerkt hadden, maar het mag gerust n van de markantste uitvindingen uit die tijd genoemd worden. Van DS tot de huidige C5 en C6 zijn er nog mee uitgerust, dus het moet wel goed zijn, toch?

Mag?s was achteraf maar wat blij dat hij nooit een opleiding als ingenieur heeft genoten, want daar hadden ze zijn idee direct afgebroken en gezegd dat het onmogelijk was. Onder de glasplaat van zijn bureau lag een uitspraak van M. Pagnol die daarmee een uitvinder citeerde:

‘Iedereen meende dat het onmogelijk was, behalve een idioot die dat niet wist en die het gemaakt heeft’.

Tekst: demuywo
Foto: internet (onbekend)

© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook