CXA, de CX voor Amerika


CXA, de CX voor Amerika

Citroën had de DS zelf in Amerika verkocht, maar zijn vestiging daar al voor de introductie van de CX gesloten. De liefhebbers waren aangewezen op grijze import tot de CXA verscheen, die aan alle Amerikaanse eisen voldeed. Ons interview met André Pol brengt alle feiten op tafel.

Citroën-Forum.nl: Hoe is de CXA ontstaan?
André Pol: “Al kort na de introductie van de CX is op kleine schaal grijze import in de Verenigde Staten begonnen. Ook Citroën André heeft daar vanaf 1980 een rol in gespeeld. Om de zaken serieuzer aan te kunnen pakken, heb ik samen met Malcolm Langman een project opgezet. Hij heeft in New Jersey de onderneming CX Automobiles International opgericht en ik in Nederland CX Automobiles Europe. Later is Malcolms zoon Eric Langman erbij gekomen, die overigens nog atlijd actief is in CXA International. Met elkaar hebben we van 1985 tot en met 1992 de CXA in Nederland aangepast en in Amerika verkocht.”

De namen CXA en CX Automobiles zijn al gevallen. CX Automotive en CxAuto worden ook wel genoemd. Hoe zit het precies met die namen?
“CX Automobiles International en CX Automobiles Europe zijn de namen van onze ondernemingen. Als handelsnaam hebben we voor iets gemakkelijkers gekozen: eerst CX Automotive, maar omdat we vonden dat dit teveel als een automaterialenhandel klonk, hebben we daar later CxAuto van gemaakt. De naam van de auto zelf is nog gemakkelijker: CXA.”

Waarin onderscheidt een CXA zich van een CX?
“In de Verenigde Staten zijn er twee overheidsinstellingen die eisen aan auto’s stellen: het Department of Transportation (DOT) en het Environmental Protection Agency (EPA). Voor het EPA hebben we de 25i.e.-motor gehomologeerd door de emissies terug te dringen. Verder hebben we een sterkere tank gemonteerd, een ontluchtingssysteem, een andere vuldop, een waarschuwingssysteem voor hydraulieklekkage middels licht- en geluidssignalen, en een andere airconditioning. Voor het DOT zijn daar nog koplampen en flankverlichting bijgekomen, evenals verstevigingen achter de voor- en achterbumper en rondom de benzinetank, balken in de deuren, andere achterlichten, andere veiligheidsgordels, automatische knipperlichtterugslag en natuurlijk typegoedkeuringsplaatjes. Voor de veeleisende Amerikaanse klanten hebben we ook wat aan de uitrusting gedaan: extra kleuren, een schuifdak, ook voor de Prestige, en echte houten sierstrips. Ik zal vast nog het een en ander vergeten zijn, maar ik herinner me nog goed dat het om ongeveer 160 uur per auto gaat.”

De veeleisende Amerikaanse klanten willen kopen en direct rijden, maar ook keuze uit veel uitvoeringsvarianten. Hoe zijn jullie aan die wensen tegemoetgekomen?
“We hebben ons beperkt tot de 25i.e.-motor en daarvan zowel GTi’s, Prestiges en breaks met automaten in onze eigen kleuren op voorraad gehouden. Op bestelling zijn ook handgeschakelde exemplaren omgebouwd en soms zelfs volledig aan de wensen van de klant aangepast. Het extravagantste exemplaar is dat voor Whitney Houston geweest: geheel bekleed in wit leer, ook het dashboard.”

In de special “André in Amerika” van CitroExpert en op Citroën Concours of America worden verschillende productieaantallen genoemd. Hoeveel CXA’s zijn er gemaakt?
“In totaal zouden er rond tweeduizend CX’en in Amerika geïmporteerd kunnen zijn, zoals CitroExpert stelt. Tussen 1985 en 1992 heeft CxAuto 250 officieel goedgekeurde CXA’s in de Verenigde Staten verkocht.”

Wat betekent CxAuto nu nog voor Citroën André?
“Voor mij persoonlijk is CxAuto nog altijd een mooi avontuur, waar ik met veel plezier aan terugdenk. Voor Citroën André is de CX niet de belangrijkste Citroën, maar een goede CXA stel ik graag op CitroMobile tentoon en verkoop ik nog liever. Zoals uit de lange lijst met aanpassingen blijkt, is een CXA duidelijk beter en veiliger dan een Europese CX.”

Heeft u adviezen voor de bezitter van een CXA?
“Nee, ik heb eerder een advies voor de bezitter van een Europese CX: pas op! Voor zijn tijd beschermt de CX de inzittenden heel goed bij frontale aanrijdingen, wat te verklaren is door specifiek Franse botsproeven in verband met vele driebaans routes nationales. In geval van een achteroprijdende auto staat de benzinetank van een CX op slechts enkele centimeters afstand van de achterbumper echter bijna gelijk aan zelfmoord. De verstevigingen in de CXA zijn geen overbodige luxe.”

De CX is opgevolgd door de XM, ook bij CxAuto. Kunt u daar nog wat over vertellen?
“Net als over de CX kan ik urenlang over de XM vertellen!”

Op de XM’s van CxAuto en van Citroën André komen we binnenkort terug in een afzonderlijk interview. Je kunt hier op dit artikel reageren.

interview André Pol: RensKorevaar; foto’s: Citroën André

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook