Citroën, maar dan anders: Kees? Visa GTi 115


Citroën, maar dan anders: Kees? Visa GTi 115

Citroëns die niet meer origineel zijn, maar door hun eigenaars radicaal aan hun persoonlijke wensen zijn aangepast. Wat zijn dat voor auto’s en wat is er allemaal aan veranderd? Wie zijn hun eigenwijze eigenaars? Hoe reageert de Citroën-gemeenschap? In deze zesde aflevering: Kees de Waard Wagner en zijn Visa GTi 115.

Originaliteit of persoonlijkheid
Op de diverse subfora van historische Citroëns wordt veel gediscussieerd over originaliteit. Zelfs discussies over detailvragen, bijvoorbeeld of een buitenspiegel voor een bepaalde combinatie van modeljaar en uitvoering nu verchroomd moet zijn of gematteerd, worden met religieus vuur gevoerd. Er zijn echter ook Citroën-rijders die zich van deze religieuze originaliteit niets aantrekken en hun auto’s radicaal aan hun eigen wensen aanpassen. Sommigen zullen het ‘fout’ vinden, anderen ‘moedig’. De redactie van het Citroën-Forum heeft enkele van deze ‘foutmoedige’ forumleden aan de tand gevoeld.

Kees
Op het forum is Kees bekend als “Visa GTI 115”, daarbuiten als Kees de Waard Wagner. In de jaren ‘70 was hij monteur bij Citroën Nederland aan het Stadionplein, een periode waarover hij smakelijke verhalen kan vertellen. Verhalen over zulke bijzondere Citroëns als de 350-vrachtwagen, de Ami coupé M35 en de GSA birotor. Hij onderhield deze auto’s voor Stadionplein-klanten, maar hij reed ook bij nacht en ontij met bevriende Citroën-liefhebbers naar Frankrijk om dergelijke bijzonderheden naar Nederland te halen. In die tijd stond er nog een slagboom tussen Frankrijk en België en kon het transport van een M35 zonder kentekenbewijs leiden tot arrestatie! Na het Stadionplein heeft Kees jaren bij het Gemeentelijk Vervoerbedrijf gewerkt en inmiddels geniet hij in het rustige Drenthe van zijn pensioen. “Nooit meer sleutelen”, dacht hij bij de verhuizing en dus nam hij niets van zijn persoonlijke garage-uitrusting mee. Wie zijn topic Mijn Visa GTI 115 kent, weet dat er niet veel terecht is gekomen van het voornemen om nooit meer te sleutelen. En dat is maar goed ook!

Van Alpine A110 naar Visa GTi 115
Kees heeft 25 jaar lang in een Alpine A110 1300 gereden. Hij heeft er van alles mee beleefd, op de weg tijdens reizen naar Spanje, Portugal en Schotland, maar ook op diverse circuits. Het hoogtepunt was een tocht van 2.000 km door Tunesië. In januari 2008 komt er naast de Alpine plaats voor een Visa GTi 115. De Visa komt van voorbij Lyon, wat voor Kees een keiharde eis is: “Roest is de grootste vijand van de Visa en het minst leuk om te herstellen.” Wanneer kenners Visa GTi 115 lezen, weten ze direct dat het niet over een normale GTi gaat, maar over een heel bijzondere uitvoering die nooit in Nederland geleverd is. De 1.6 liter-motor met 115 pk komt uit een Peugeot 205 GTi, tezamen met vele andere onderdelen. In een Visa van slechts 850 kg levert deze motor spectaculaire prestaties. Van januari tot november 2008 sleutelt Kees aan de Visa om de APK-afkeurpunten te verhelpen die de vorige eigenaar tot verkoop hadden doen besluiten. Op 23 november is het dan eindelijk zover: de Visa gaat het circuit van Assen op. Slechts een keer hoeft Kees de auto aan de kant te zetten: een scheurtje in een koelwaterslang kost hem 20 minuten. Aan het einde van de dag staat de teller op 70 ronden oftewel 290 kilometer en het oordeel is duidelijk: “Hij gaat als de brandweer. Het is een hele belevenis, het is een groot feest!”

Visa, maar dan anders
In maart 2009 gaat de Visa opnieuw het circuit van Assen op. Sinds november 2008 zijn er een aantal verbeteringen aangebracht. Bestuurdersstoel, radiateur en koelslangen zijn vervangen, een tweede vin is erbij gezet en de thermostaat doorgeboord voor een betere doorstroming. Het resultaat is opmerkelijk, de Visa rijdt duidelijk sneller en heeft er geen moeite mee om zwaarder gemotoriseerde auto’s bij te houden. Bij zoveel plezier is een tank snel leeggereden, dus moet de Visa naar de kant om te tanken. Het starten daarna resulteert in dikke witte rook: de koppakking! Kees benadert het probleem positief: “Direct besef ik dat er een hoop werk in aantocht is, maar dat vind ik niet erg. Alles gaat uit elkaar, zodat ik er mijn motor van kan maken.” Sindsdien sleutelt Kees voortdurend aan zijn Visa. Hij neemt aan veel rallys en circuitdagen deel en hoewel hij iedere keer tevreden uitstapt, valt hem toch ook steeds weer iets op dat nog geoptimaliseerd kan worden. Deze Visa blijft vooral “anders” omdat het eigenlijk een 205 GTi in lichte Visa-verpakking is. De bestuurders van DS’sen en SM’s die door Kees gepasseerd worden, vinden dat niet altijd even leuk… De Visa-liefhebbers reageren echter altijd enthousiast wanneer Kees in zijn topic over weer een nieuw snelheidsavontuur bericht.

Citroën, maar dan anders
In de serie “Citroën, maar dan anders” hebben wij eerder Rees trax, japv’s Xantia Exclusiver, sans-pareils CX 25 Turbo VEMS, Egberts vierdeurs DS décapotable en Bossies lekker giftige AX behandeld. Heb je zelf een Citroën die vergaand gemodificeerd is, of ken je iemand anders met zo’n Citroën die wel wat aandacht verdient? Dan stellen we je mailtje aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) zeer op prijs.

RensKorevaar

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook